Skip to main content

Hej Ragnar Berthling

om Jazzahead!

Ragnar Berthling är Musikcentrum Riks internationella koordinator och verksamhetsledare för Musikcentrum Öst, samt en frekvent besökare på Jazzahead, en av världens största mötesplatser för verksamma inom jazz-genren. Ragnar brukar du hitta i möten med internationella delegater i
Export Music Swedens Jazzahead-monter. Och även på andra ExMS-event hemma och ute i världen.

 

Hej Ragnar!

Varför ska man åka till Jazzahead och hur maximerar man sitt deltagande?

Jazzahead är den internationellt största mötesplatsen för jazzmusik och deltagande kräver en rätt omfattande insats, framförallt om man är på plats irl. Jag börjar boka möten ett par månader i förväg och håller en kontinuerlig kontakt med nyckelpersoner på årsbasis. För att en frilansande musiker ordentligt ska kunna utnyttja sin tid där krävs mycket förberedelser. Det handlar om att definiera sina lång- och kortsiktiga mål. Jag har tidigare haft en frivillig onlineworkshop för alla musikcentrummedlemmar som vill och ska vara på plats där jag går igenom det praktiska. Eventuellt kommer jag att ha en liknande i år för den digitala. Problemet är att organisationen av Jazzahead är ganska lös i kanten just nu så det måste klarna lite mer men alla som är registrerade och medlemmar i något musikcentrum kommer att bli kontaktade före mässan och jag kommer att stötta på det sätt jag kan. Utöver förarbetet och arbetet på plats behöver man lägga ytterligare tid på efterarbete när mässan är över.

Varför ska man ”åka dit” i år när mässan är digital?

Jag har deltagit i ett femtontal internationella musikmässor under pandemin och kvaliteten har verkligen varierat. Vissa var till exempel tämligen oorganiserade och ägde rum på dåliga plattformar – men blev ett tillfälle att hålla igång nätverket och jag hade istället en rad zoom-möten utanför plattformen.
Nu är det ett helt annat läge eftersom livescenerna med största sannolikhet kommer att börja öppna upp i höst och jag ska försöka få till så mycket möten, matchmaking och annan uppdatering av mina egna kontakter och kunskap som möjligt.

Jag tycker att det är självklart att alla med internationella ambitioner skall söka ExMS-stödet och om du blir uttagen – se till att du är ledig de dagarna! Kolla in så mycket seminarier och showcasespelningar du kan, läs på och boka möten! Och som inför alla mässor ska du förbereda ditt digitala material, tänka på din hisspitch när du bokar möten och se till att du kan få det du vill ha sagt på max 5 minuter. Du som har varit där förut bör tänka igenom hur du vill överföra det arbetet till digital form och jag rekommenderar att du utnyttjar den lite mindre mängden deltagare på årets mässa till att försöka läsa på kring nyckelpersoner. Min erfarenhet är att det är de viktigaste personerna som även deltar på digitala mässor.

Om det finns möjlighet till mer konkreta diskussioner om livegig så ser jag fram emot det. Jag har alltså stora förhoppningar på att få mycket gjort under mässan. Just nu är det drygt 500 delegater registrerade,  men man ska vara beredd på att det inte kommer att vara ens i närheten av en normal mässa. 2019 var det 3400 delegater på plats.

Ur intervju med Musikcentrum Väst. Läs hela intervjun här >>

Du hittar Ragnar här >>

Nyheter

Nordisk trade mission i Seoul, Sydkorea - Hur var det?
Läs mer
INFORMATION WOMEX 2024
Läs mer
ExMS projektledde en Japansk trade mission i Stockholm
Läs mer
ANSÖK OM RESESTÖD TILL AMSTERDAM DANCE EVENT
Läs mer
DIPLOMUTDELNING FÖR NORDIC MUSIC BIZ' TOP 20 UNDER 30 2024
Läs mer