Entreprenörskapsforum har startat en miniserie där de publicerar policysammanfattningar kring branscher som kan beskrivas som ”svenska under” – branscher där svenska företag utmärkt sig både med stark tillväxt och uppmärksammats internationellt. I serien ingår dataspels-, musik-, mode- och techbranscherna.
Tisdagen den 30 mars lanseras den andra rapporten i serien som sätter fokus på den svenska musikbranschen. Svensk musik har rönt internationella framgångar under lång tid. På 90-talet sattes Sverige verkligen på den globala musikkartan med artister som Ace of Base, Roxette och Robyn. Den digitala utvecklingen har inneburit förändringar i intäktsmodeller, från den lukrativa CD-eran till innovativa streamingtjänster, där de svenska musiktechbolagen har varit avgörande för branschens framgångar. Mellan 2009 och 2019 har intäkterna i den svenska musikbranschen ökat med 86 procent. Trots detta finns det orosmoln. Även om streamingtjänster ökat intäkterna är nivåerna fortfarande lägre än vid tiden före den illegala fildelningen och livebranschens intäkter har gått i botten under coronapandemin. Rapporten är skriven av Daniel Johansson, forskare vid Linnéuniversitetet.
Läs rapporten här >>
Under lanseringen av rapporten kommer följande frågor diskuteras:
- Vad betyder musikbranschen för svensk ekonomi?
- Hur står sig den svenska musikbranschen internationellt?
- Hur ser det ut med kapitaltillgång och kompetensförsörjning?
- Vilken roll spelar branschen för den digitala omvandlingen i samhället?
- Hur påverkas musikbranschen under rådande pandemi och hur kan entreprenörskap inom branschen främjas på sikt?
Medverkar gör: