Att ge ut musik på egen hand - hur går det till?

Att det aldrig har varit lättare att ge ut musik på egen hand är en ständigt återkommande sägning inom musikbranschen. Men hur sant är det? Kort sagt, väldigt sant. Den senaste tidens digitalisering har gjort att du kan sköta det mesta själv när det kommer till att göra din musik tillgänglig, och mycket av det som gjorde det svårt som svensk artist att nå ut till nya marknader i världen är numera historia. Men i takt med utvecklingens möjligheter har också nya problem och fallgropar dykt upp.

Först och främst bör du se efter hur musik – både i din och andra genrer – konsumeras på marknaden du vill in på. Hur ser fördelningen mellan olika streamingtjänster och fysiska format ut? Är det någon tjänst som är i majoritet? Hur marknaden ser ut måste givetvis påverka var och hur du väljer att göra din musik tillgänglig någonstans. Kom ihåg – västvärldens streamingtjänster är inte nummer ett överallt!
    

Nästa sak att fråga sig är om du är helt färdig. Kanske en underlig uppmaning, men i slutändan kan det bli helt avgörande. Med tanke på hur mycket musik som släpps idag så går det inte att tumma på kvalitet – både kreativt och ljudmässigt (så till vida det inte är ett konstnärligt val). Se därför till att du är helt färdig med det projekt du vill släppa innan du släpper det. Det här gäller hela den kreativa processen – från inspelning, till låttitlar och omslag. Digitalt går det visserligen att korrigera efterhand, men bara för att du har den möjligheten betyder det inte att du ska göra det. Dra det några vändor innan du laddar upp och se till att du har en tydlig plan för projektet.  
  
Digitala lösningar som hjälper dig att få upp din musik på streamingtjänster och i onlinebutiker kallas för aggregatorer. Alla aggregatorer fungerar olika, har olika tariffer och erbjuder olika tjänster. Tänk igenom vad som är viktigt för just dig och välj aggregator därefter. Gemensamt för alla är att de hjälper dig att få upp musiken där du vill ha den och ser till att du får dina royaltyutbetalningar. Glöm inte att dubbelkolla så att aggregatorn du har valt har ett partnersamarbete med den streamingtjänst du vill ha din musik på. 
  
När du har valt en aggregator ska du följa en serie steg för att ladda upp din musik. Du ska ange metadata (artist, låtnamn, låtskrivare etc), bifoga ett omslag samt ladda upp själva låten i det format som anges med mera. Läs igenom det du skriver in både en, två och tre gånger – för att det ska se rätt ut på streamingtjänsterna så måste det du skriver in bli helt rätt. När låten sedan kommer upp beror lite på vilken aggregator du har valt, men du kan inte räkna med att den syns nästkommande dag – det är snarare veckor vi pratar om. Se därför till att ladda upp låten i så god tid som möjligt innan du har planerat att släppa den. Att vara ute i god tid är också ett måste om du vill få möjlighet att hamna på spellistor kuraterade av streamingtjänsterna.  
  
Det finns en uppsjö av olika aggregatorer tillgängliga för artister verksamma i Sverige idag. Nedan listas ett urval av dem, men det finns självklart ett gäng till. Googla ”music aggregator” eller ”music distribution service” så hittar du dem.   
  
Amuse – svenskframtagen tjänst som lanserats som världens första mobila skivbolag. Deras baspaket är helt gratis och du får upp musiken inom fyra veckor samtidigt som du behåller 100 % av dina royaltys. Du har även möjlighet att uppgradera till Amuse Pro för att ta del av en premiumtjänst, vilket bland annat gör så att du kan få upp din musik på TikTok och Instagram. De har även ett skivbolag och använder data från tjänsten för att hitta ny talang.   

Spinnup – ägs av Universal Music och är en av få tjänster som drivs att ett majorbolag. Du betalar en årlig avgift för det du laddar upp (tariffen ser lite olika ut beroende på om du laddar upp en singel, en EP eller ett album), vilket inkluderar underhåll och eventuella uppdateringar från streamingtjänsternas håll. Även här får du behålla 100 % av dina royaltys, och i och med kopplingen till Universal har du även möjlighet få din musik presenterad för nyckelpersoner i branschen. 

Record Union
 – Record Union är en svenskbaserad tjänst som funnits sedan 2008. Här ser den årliga tariffen olika ut beroende på vad du laddar upp och på vilka tjänster du vill att musiken ska finnas tillgänglig på. Royaltyn får du behålla till 100 %. När du använder Record Union får du även chansen att bli pitchad till spellistor på Spotify, får möjlighet att lyftas fram på deras egna New Music Friday och annan promotion. En uppsida om det är det du söker hos en distributör!   

CD Baby – en global gigant i distributionsvärlden som grundades 1998. Här betalar du en gång vid själva uppladdandet och sedan inget mer. Istället för en årlig avgift tar CD Baby 9 % av dina distributionsintäkter för att finansiera underhållet, och du får behålla övriga 91 %. Dina royaltys äger du dock fortfarande 100 % av. Även här finns det lika olika paket att välja mellan lite beroende vad du känner att du behöver och vill ha. 

Distrokid – Distrokid är en amerikansk aktör som funnits sedan 2013. Hos Distrokid betalar du en engångssumma per år som gör att du får ladda upp hur mycket musik som helst och samtidigt behålla 100 % av dina royaltys. En annan styrka är snabbheten, Distrokid påstår sig kunna få upp musiken 10 till 20 gånger snabbare än sina konkurrenter. Om tidsaspekten är viktig för dig är Distrokid därför ett rimligt val.   
  
Driver du ett eget skivbolag finns det ytterligare ett antal tjänster som är bättre lämpade för just bolag – däribland AWAL, The Orchard, Secretly Noord och Aloaded 


Värt att veta är att riktig marknadsföring som regel inte ingår när du har valt den aggregatorstjänst som passar dig bäst. Vissa av tjänsterna erbjuder marknadsföring som del av deras modell eller som en extrakostnad, men du kan inte räkna med att det kommer vara tillräckligt för att hitta din publik – framförallt inte om du vill nå nya marknader.  
  
När låten ligger uppe är det ditt ansvar att se till att den når potentiella lyssnare. Varje dag släpps ett svindlade antal nya låtar, så chanserna att du hittas utan att du gör väsen av dig är tyvärr minimala. Sätt därför ihop en marknadsplan för hur du ska gå till väga! Det kan innehålla allt ifrån att ge livespelningar, besöka mässor, kontakta media och bloggar, digital marknadsföring samt sköta sociala medier. Det här är verkligen inte det lättaste, men att testa sig fram är den enda vägen framåt. Till slut släpper det, och då kommer varje liten ansträngning att ha känts värt det. Ett annat alternativ är att upphandla extern PR som kan sköta den biten åt dig, direkt på marknaden du vill in på.  

På flera marknader finns det fortfarande en lukrativ marknad för fysiskt släppt musik i vissa genrer – både Japan och Tyskland är sådana marknader. Räkna därför inte ut möjligheten att ge ut din musik fysiskt bara för att du har lagt upp den digitalt. Kolla in artister som du liknar eller ser upp till på marknaden du vill in på. Säljer de CD-skivor på sin hemsida? I så fall är det ett tecken på att du kanske också kan göra det. Just CD-skivor är fortfarande relativt billigt att framställa och behöver inte bli en stor kostnad. CD Baby, Brotherson Media, Skivtryck och Skivfabriken är några exempel på leverantörer du som independentartist kan använda.   
  
Just nu är det många som tycker att vinyl är ett ännu hetare format, och sett till fysisk försäljning är formatet som bekant på ständig uppgång. Här är de ekonomiska riskerna något större än i CD-världen. Att trycka upp vinyler kostar, men behöver inte vara en dum idé – som merch på spelningar och att sälja i webshop kan det i vissa fall bli kanon. Återigen – gör din research! Spinroad Vinyl Factory, Deepgrooves och Brotherson Media är tre som kan hjälpa dig med vinylpressning. 
  
Som avslutande lärdom tåls det att repetera – A och O inom musikutgivning är planering. Ju mer noga du planerar din release och läser på – vilka marknader du vill in på, när det sker, hur du ska gå till väga – desto större chans är det också att du lyckas. Lycka till!

Texten är skriven av Filip Hiltmann

Filip Hiltmann jobbar som PR & Marketing Manager på konsertarrangören Luger, där han arbetar med bolagets internationella konsertverksamhet, egna agentur samt festivalportfölj. Han har tidigare även varit projektledare på Export Music Sweden, redaktör på den nyligen nedlagda musikplattformen Festivalrykten.se och som kreativ konsult åt Sony/ATV.

Foto: Hilda Arneback