Vi träffade Andreas Unge som har producerat Cheikh Lô’s senaste skiva Balbalou som igår fick ta emot ‘Artist Award’ på Womex’15 i Budapest.
Hej Andreas, berätta lite kort vad du har gjort tidigare.
Jag gick Rytmiska Konservatoriet och började som basist. Sedan dess har jag bland annat varit kapellmästare åt artister som Robyn och Laleh. Jag har alltid rört mig i olika genres. De senaste 10 åren har jag producerat alla möjliga artister som Sousou & Maher Cissoko och prisbelönade Karima Nayt, jag har turnerat med Sixto Rodriguez och spelat kubansk salsa med Calle Real.
Vad har du på gång just nu?
Jag har precis kommit hem från ett jobb i Paris och om några dagar ska jag till New York på ett annat jobb. Jag håller även på att producera Mali-divan och Grammyprisade Oumou Sangares senaste platta, även den egyptiska stjärnan Ramy Essams nya skiva, sen vill Polarpris-vinnaren Youssou D’Nour jobba med mig på hans nästa skiva så det känns väldigt kul.
Vad fick dig att bli intresserad av folk- och världsmusik?
Att det är äkta musik. Jag gillar bra musik från alla möjliga länder. Folkmusik är kanske mer traditionell musik som sedan utvecklas till att heta ‘världmusik’ när det börja låta som lokal popmusik. I Sverige är världsmusik inte särskilt välkänt, det är ingen som känner till de stora världs-stjärnorna. Egentligen tycker jag att ‘världsmusik’ är en konstig beteckning, man borde prata om olika musikstilar.
Du har jobbat med projektet ‘Best of Sweden’, berätta vad är det?
Jag var i Irak och spelade med en kurdisk artist som bor i Uppsala. Under första konserten var vi tvungna att fly från spelstället efter ungefär tre låtar på grund av trycket av för mycket folk! Så populär är han. I Sverige är det nästan ingen som vet vem han är. Sen finns det t.ex. en palestinsk rappare i Göteborg som till och med har turnerat med Wu-Tang Clan, men honom är det ingen som känner till heller. Så jag har ofta tänkt ‘vakna upp, Sverige! Vi har en unik kultur här, se den’. Med Best of Sweden ville jag uppmärksamma alla dessa världsartister som bor i Sverige. Allt är dokumenterat på film – både konserter och intervjuer – så jag hoppas på att snart kunna visa vad vi gjort för en större publik.
Vi träffade på Cheikh Lô’s skivbolag, Chapter Two, och bokare, CityZen Music.
Jag frågade dom varför just Andreas är så bra?
Det eniga svaret är att Andreas förstår musiken och kan mer än bara det tekniska. Han är lätt att jobba med och så har han ju ett trevligt utseende också (varför det spelar någon roll fick vi inte svar på).
Andreas lägger till att det var kul att jobba med Cheikh Lô och berättar att han jobbade med ett poptänk i grunden och med moderna sound men behöll rötterna. Det är vad som gör skivan så bra. Balbalou fick 5/5 i senaste Songlines Magazine. Många av Cheikh Lô’s tidigare plattor har varit producerade av Nick Gold när han låg på skivbolaget World Circuit men nu har han gått över till franska Chapter Two. Det är en unik chans och väldigt stor ära att få ta över efter Nick Gold, säger Andreas.