Det var välbesatt i bänkraderna när mer än 150 personer i fredags samlades på Nalen för att lyssna till och inspireras av Export Music Swedens seminarium Konsten att gå över gränsen. Under ledning av den svenska exportorganisationens vd Jesper Thorsson delade Ola Håkansson, Marie Dimberg, Ann Braathen och Henrik Augustin på ett inspirerande sätt med sig av sina kunskaper och breda erfarenheter av att på olika sätt arbeta med svensk musik i utlandet.(…)
Moderatorn Jesper Thorson fick på ett bra sätt fart på diskussionen och publikens engagemang med sina välriktade frågor om en managers roller och vad man som svensk bör tänka på i arbetet med svenska artister, låtskrivare och band utanför Sveriges gränser.
– Vi måste ha managers med internationell utblick om vi ska kunna fortsätta ha en svensk musikexport, konstaterade Håkansson. Jag tycker inte att vi ska ha amerikanska managers.
(…)
Ann Braathen, som kunde berätta att Peter Mattei redan är fullbokad fram till 2019, förklarade de oftast provisionsbaserade managementavtalen.
– Just att arbetsrelationen är baserad på procent gör relationen mellan artisten och managern så stark.
(…)
– Men en bra manager är värd varenda krona han tjänar, försäkrade Henrik Augustin, och menade dessutom att den svenska managerkulturen hade ett starkt värde i sig i utlandet – inklusive USA.
(…)
Vad är det då som gör att vissa lyckas och andra inte?
– Det finns så många olika små bitar som kan bidra till att skapa framgång, så ibland kan det vara svårt att veta vad det egentligen var som gjorde det, menade Henrik Augustin.
– Om det verkligen fanns ”ett facit” så skulle vi säga det, konstaterade Marie Dimberg avslutningsvis.
(…)
Läs hela texten här>>Text: Claes Olson, Musikindustrin.se