Skip to main content

Vi fick ett snack med multitalangen Rasmus Faber inför hans medverkan i vårt seminarium “Writing Music For Japan”!

 

Du är involverad i så många olika fantastiska musikprojekt! Berätta lite mer om de projekt du arbetar med just nu?

– Haha, tack! Just nu jobbar jag med Platina Jazz, ett 13-mannaband med svenska musiker som spelar jazzversioner på låtar från Japanska anime-filmer. Vi startade 2009 och har släppt 6 skivor. Vi turnerar i Japan varje år så jag förbereder en sån turné just nu.
Utöver det så jobbar jag med lite andra japanska pop-projekt, men framförallt försöker jag hitta så mycket tid som möjligt att göra min egen musik.

Du är både DJ, producent, bandledare, låtskrivare och driver din egen label. Hur kombinerar du dessa utan att bli smått galen samtidigt?

– Vet inte hur det är med galenskapen, men lite frustrerande kan det vara absolut. Man får lära sig fokusera så gott man kan. Men känner mig också väldigt tacksam att få hålla på med massa (oftast) roliga saker.

Det känns som att du har hoppat över Sverige och istället fokuserat på andra marknader som Japan exempelvis. Hur kommer det sig?

– När jag klev in i klubbmusikvärlden år 2002 så var landskapet ganska annorlunda. Jag fokuserade på den musik jag vill göra, och sen följde jag vart det ledde helt enkelt. Min musik inte varit så svensk-kompatibel, framförallt inte då, så jag hade mitt första släpp i England, och därefter Japan, och sen spann det bara vidare.

Jag har förstått att du turnerar en del  i Japan varje år. Vad är de största skillnaderna mellan att arbeta och turnera i Japan jämfört med Sverige?

– Hmm.. Detta blir såklart väldigt generaliserande, men om jag formulerar det positivt så blir det typ att Japan är mer professionellt, organiserat, artigt och pålitligt. Vänder man på det myntet så blir det kanske; aningen stelbent, traditionellt, ospontant och hierarkiskt. Så det beror lite på hur man är lagd som person. På det stora hela tycker jag att det är jätteskönt att jobba i Japan, eftersom jag mår bra av struktur. Det finns också en musikalisk öppenhet i Japan som vi inte har i Sverige på alls samma sätt.

Vad är det absolut bästa med att arbeta med den japanska musikscenen?

– Japan är ett väldigt trevligt land att vistas i, det bidrar helt klart. Sen den här öppenheten som jag nämnde. Att kunna få möjlighet att uttrycka sig på sätt som man inte annars kan på samma sätt. Det händer också mycket spännande saker rent musikaliskt i mötet mellan mina erfarenheter som svensk musiker när jag möter den japanska musiken.

Rasmus kommer att medverka i vårt seminarium “Writing Music For Japan” som är på måndag den 7 nov! Läs mer om det via länken nedan och kom ihåg att det är gratis för musikbranschen att komma. 

Till seminariet “Writing Music For Japan” >

Nyheter

Regeringen satsar på svensk musikexport
Läs mer
ANSÖK OM DELEGATPASS TILL NORDIC FOLK ALLIANCE
Läs mer
Metal Trade Mission: Summer Breeze 2024 (DE)
Läs mer
ALLT DU BEHÖVER VETA INFÖR JAZZAHEAD! 2024
Läs mer
TRADE MISSION TILL NEW YORK & SWEDEN MAKES MUSIC
Läs mer