Vi fick en pratstund med de svensk-senegalesiska koraspelarna Sousou och Maher under Womex’15 för att prata om deras karriär, liv och internationella framgångar.
Hej Sousou och Maher! Berätta lite kort om er.
Maher: Hej! Jag är en kora-spelare från Senegal och har bott i Sverige de senaste 10 åren. Innan dess var jag bosatt i Frankfurt, Tyskland.
Sousou: Jag kommer från Sverige och reste runt i Gambia och Senegal efter studenten. Då träffade jag Maher 2005 och vi blev kära. Sen började vi spela musik tillsammans året därpå. Så nästa år har vi 10-års jubileum!
Ni spelar båda kora?
Båda: Ja, båda spelade kora innan vi träffades.
Sousou berättar att hon studerade kora i Gambia och kort därefter träffade hon på Mahers bror som också spelar kora och i sin tur introducerade henne till Maher. Det är vanligt att kora-spelande går i arv från far till son och så har det gått till sedan flera hundra år tillbaka, man kan datera arvet ända bak till 1200-talet. Sousou är en av få kvinnor i världen som spelar kora.
Maher berättar om att det är viktigt att man gör något eget av sitt spelande, alla tillför sin egna stil. Att spela kora handlar mycket om att koppla samman människor i samhället, att ge en röst åt andra och berätta om de utsatta, att helt enkelt kunna mötas i musiken.
Ni har spelat över hela världen, senast bland annat i Kina och Kanada. Hur upplever ni de olika spelplatserna?
Båda: Vi har fått mycket positiv respons. I Kanada mötte vi fans som vi inte visste att vi hade. Enligt Stim kommer våra största intäkter från Kanada, där har vi spelats mycket i radio. Kina var svårare, folk reagerade inte så mycket under konserterna utan satt mest tysta och lyssnade. Vår musik är nyare för den publiken så vi försöker jobba upp stämningen under konsertens gång men det tog faktiskt lite tid. Det är inte så många som kan bra engelska där, så vi fick jobba mer med kroppsspråk och utstrålning på scenen. Sen finns det inte så många naturliga kopplingar till varken Senegal eller Sverige så vi försökte nå publikens hjärtan med musiken direkt istället.
Vi blev kontaktade av en organisation som jobbar med skandinaviska band, det var så vi fick gigen i Kina.
Berätta, vad är Jaliya Connection?
Sousou: Det är vårt företag som vi använder oss av till att boka oss själva. Vi har anlitat en person som sköter det mesta kontorsarbetet åt oss så att vi kan fokusera på musiken. Vi håller även på att bygga upp ett kulturcentrum i Casamance i Senegal där vi planerar att göra musik, dans, yoga, konst, bjuda in artister, ha repetitionsrum och workshops. Planen är att vi kommer bo där periodvis under året och i Sverige resten av tiden.
Har ni några internationella planer framöver?
Sousou: Vi vill åka och spela mer i Östafrika, typ Kenya, Uganda och Tanzania. Och vi vill även tillbaka till USA igen.
Maher: Västafrika vore också kul men där finns det inte så mycket struktur eller spelplatser, mest bara massor av talanger.