Bokningsbolag - hur funkar det?
Hur ser avtal i Sverige och utomlands ut när det gäller bokningsbolag för artister och arrangörer? Och hur skiljer sig sättet bokningsbolag jobbar på mellan olika länder? Victor Schvarcz från Komet Agency reder ut detta och mycket mer i vår guide om bokningsbolag.
Avtal mellan artist- och bokningsbolag
En avtalsskrivning mellan bokningsbolag och artist är relativt ovanligt. Ofta handlar det om en muntlig överenskommelse eller
Skillnad mellan bokningsbolag i Sverige och utomlands
Flera
Artistens skyldigheter
Artisten har alltid en skyldighet att genomföra spelningar som denne har förbundit sig till. Detta är mycket viktigt att komma ihåg. Det fungerar inte att tacka ja till en spelning som en agent eller bokare presenterat och sedan tre månader senare meddela att att man inte har lust att genomföra spelningen. Generellt sett ska en agent presentera spelningar som konkreta bud. Alltså ett konkret förslag som blir kontrakterat så snart som artisten tackat ja.
Mitt tips är att se bokningsbolaget som en part man jobbar med och inte emot. Ett exempel: Om du som artist blir erbjuden en spelning direkt av en arrangör och du har möjlighet att boka denna spelning själv trots att du har ett bokningsbolag kan det vara värt att ändå genomföra spelningen via bokningsbolaget. Det skapar en lojalitet mellan artist och bokningsbolag och kommer gynna artisten i slutändan.
Ett bokningsbolags uppdrag
Det
- Projektledning av artistens livekarriär (Agent)
Planerartillsammans med artisten hur man ska uppnå ett gemensamt uppsatt mål. Agenten ska ha kunskap om städer, arrangörer, olika marknader och biljettnivåer (både vad gäller pris och attraktionskraft). - Försäljning/Bokning (Bokare)
Bokaroch fö rhandlar spelningar med arrangö ren som motpart efter instruktioner frå n artistens agent. - Kontraktering (Agent/Bokare)
Sköter all kontraktering med musiker, crew, spelställen och arrangörer. I samband med detta ska även saker som biljettpriser, kapacitet och andra detaljer fastställas. - Produktion (Turnékoordinator/produktion/logistik)
Bokaroch koordinerar bland annat produktionsrep, musiker och crew. Bokar och planerar resor, teknik och hyr av backline. Stä mmer av tider, teknik och andra detaljer med varje spelstä lle. Tillsammans med den hä r avdelningen faststä ller en artist sin rider. - Marknadsföring (Marknadsavdelning)
Byggerartistens varumä rke och marknadsfö r dess konserter fö r att ö ka intä kter på bå de kort och lå ng sikt. - Partnerskap (Partnerskapsavdelning)
Parar ihop artistens varumärke med kommersiella varumärken för att strategiskt och ekonomiskt bygga vidare på artistens karriär. - Arrangör (Arrangör)
Anställd av ett bokningsbolag för att antingen arrangera konserter med bolagets artister eller skapa format, till exempel en festival, där artisterna kan uppträda. - Ekonomi (Ekonomi)
Hanterar ekonomin kring artistens turnéer samt administrerar arvoden för turnémusiker och crew. Utöver det hanterar de även ekonomin kring teknik och resor men också intäkter. Vid internationellt turnerande är denna avdelning viktig för att kunna hantera den s.k. ”withholding”-skatten. Baserat på hur artistens turnerande ser ut så bör denne få tre avräkningar per år (vår, sommar och höst). Detta förutsätter så klart att artisten haft spelningar dessa perioder. Separata avräkningar vid jul är också rätt vanligt.
Skillnaden mellan bokningsbolag i Sverige och utomlands
Svenska
Avtal och spelningar utomlands – hur skiljer de sig mot svenska?
- Valuta
Manmå ste faststä lla valuta. Den svenska kronan ä r inte en internationell gå ngbar valuta. GBP, Euro eller USD ä r vanligt att man fö rhandlar i ä ven i lä nder som inte anvä nder dessa valutor. Fö r spelningar i Norge och Danmark kan det dock vara fö rdelaktigt rent valutakursmä ssigt att fö rhandla i deras respektive valutor. - Withholding tax och andra skatter. Vilka avdrag du kan göra?
Enrutinerad arrangö r kan hjä lpa en artist med avdrag och vad som gä ller i landet i frå ga. Jag har upplevt flera gå nger att artister har få tt ett stort gage fö r en festivalspelning men efter att alla kostnader, så som agentkommission, skatter, resor och produktion, har dragits av så har de blivit besvikna ö ver vad som finns kvar att fakturera. Generellt kan man sä ga att det ä r må nga artister som kostar fö r mycket nä r dom ä r ute på turné. Man vill helt enkelt ha det mer och mer bekvä mt vilket gö r att det som blir kvar efter alla kostnader inte stå r i relation till artistens gage. Detta problem är inte exklusivt vid export men kostnader eskalerar så klart fortare när man tar sig över landsgränser. - Olika konsertkultur
Detrå der stor skillnad mellan olika lä nder och deras konsertkulturer. Det avspeglar sig på flera punkter men bland annat spelning på veckodagar, biljettpriser och gage. Sverige har en kultur med hyfsat hö ga biljettpriser, hö ga gager och att man spelar på helgerna. - Utanför EU
Man glömmer lätt bort att Norge, Storbritannien och Schweiz inte är med i EU. Att spela i dessa länder kan komplicera en spelning ytterligare. Även om detta inte justeras i kontraktet så bör ni kolla upp vad som gäller för landet i fråga. - Inställd spelning
Vad som sker vid ett inställt gig är också något som får större konsekvenser vid en internationell spelning. Att sitta med flygbiljetter till andra sidan jorden för en spelning som med kort varsel blivit inställd är ett betydligt större utlägg än tågbiljetter till grannstaden. - Om en tvist uppstår
Se över avtalet. Om det nu blir så trå kigt att ni hamnar i domstol , i vilken domstol ska tvisten lö sas? Det kan också vara relevant att faststä lla vilket lands praxis man ska å beropa vid en tvist som inte kan lö sas. Det ska dock tillä ggas att jag sjä lv efter tolv å r av export aldrig upplevt att man varit i nä rheten att hamna dä r med en arrangö r.
Skillnaden mellan en agent och bokare
Generellt ä
Lojalitet
Jag
Anton Wihk och Victor Schvarcz på Komet Agency’s kontor på Hallandsgatan i Stockholm.
Texten är skriven av Victor Schvarcz
Victor Schvarcz har sedan 12 år tillbaka jobbat inom bokningsbolagssfären, och har innan dess varit aktiv som arrangör i hemstaden Örebro. År 2017 startade Victor upp en egen artistagentur under namnet Schvarcz Agentur, som år 2019 bytte namn till Komet Agency. Tidigare har han varit anställd hos Luger och MTA Production. Tillsammans med Anton Wihk, som sköter produktion och marketing på agenturen, jobbar de idag med ett tjugotal band och artister. Sedan start har de gjort spelningar i hela Skandinavien, men även längre ner på kontinenten.
Du hittar Victor och Komet Agency här >>